معرفی کتابخانه مرکزی

 

     در سال 1368 همزمان با تاسیس دانشگاه،کتابخانه دانشکده پزشکی شروع به کار کرد. در سال 1378 با  شروع فعالیت مجتمع آموزشی دانشگاه واقع در کیلومتر 5 جاده دامغان، کتابخانه مرکزی با ادغام دو کتابخانه پرستاری و پزشکی فعالیت خود را آغاز نمود . در حال حاضر کتابخانه مرکزی با مساحت بیش از 2000 متر مربع مشغول ارائه خدمات به مراجعین می باشد.

 

*کتابخانه مرکزی دارای 2 وب سایت به شرح زیر می باشد:

 

 

 

کتابخانه مرکزی دانشگاه centlib.semums.ac.ir  
کتابخانه دیجیتال دانشگاه diglib.semums.ac.ir  

 

 

  با خرید نرم­افزار کتابخانه دیجیتال تحت وب آذرسا، امکان مشاهده، تمدید و رزرو کتب به امانت گرفته شده  به صورت آنلاین برای کلیه اعضا کتابخانه مرکزی و نیز کتابخانه­ های تابعه (دانشکده دندانپزشکی، توانبخشی، بهداشت دامغان ، بیمارستان کوثر، امیرالمومنین و کتابخانه مرکز تحقیقاتی عصبی عضلانی) فراهم شده است که اعضا از طریق آدرس زیر می­توانند از این خدمات استفاده نمایند:  

 

 

 

elibrary.semums.ac.ir  

 

 

در نرم افزار کتابخانه ­ای آذرسا، منابع براساس رده بندي پزشكي National Library of Medicine (NLM) فهرستنویسی شده است.

 

مجموعه منابع موجود درکتابخانه تا پایان آذرماه 1397 به شرح زیر می­ باشد:

 

 

کتاب فارسی

22145

کتاب لاتین

10176

پایان نامه

2175

طرح تحقیقاتی

353

دیداری شنیداری

456

 

 

    بخش های کتابخانه

 

1- خدمات فنی و فهرست نویسی: کلیه امور مربوط به خرید، فهرست نویسی و آماده­سازی منابع در این بخش توسط کتابداران صورت می گیرد.

 

2- مرجع: شامل کتبی است که امانت داده نمی­شوند و فقط در سالن مطالعه می­ توان از آنها استفاده نمود.

 

3-  پایان­ نامه: این بخش شامل پایان­ نامه ها و طرح­های تحقیقاتی دانشگاه است که فقط استفاده از آن در داخل کتابخانه مجاز بوده و کپی از آن غیرمجاز می­ باشد.

 

4- مخزن: کلیه کتابهایی که قابل امانت دادن می­باشد، در این قسمت نگه­داری می­ شود. سیستم مخزن به صورت باز اداره می ­شود و مراجعه کننده می­تواند به راحتی در قفسه­ ها با کمک راهنماهای نصب شده منبع خود را بازیابی نماید.

 

5- اطلاع رسانی: این بخش توسط مدیر منابع الکترونیک اداره می­شود و ضمن معرفی و اطلاع رسانی منابع الکترونیک قابل دسترس، به روز رسانی سایت های کتابخانه مرکزی و دیجیتال را  نیز برعهده دارد.

 

6- سایت اینترنت: شامل دو سایت خواهران (12 کامپیوتر) برادران( 12 کامپیوتر) به صورت مجزا می باشد.

 

7- اتاق سمینار: با ظرفیت محدود برای برگزاری کلاسهای آموزشی برای تحصیلات تکمیلی مورد استفاده قرار می گیرد. 

 

 

 

     ساعت ارائه خدمات:

 

میز امانت و سالن مطالعه: شنبه تا چهارشنبه 8-18

 

بخش مرجع و پایان­ نامه : شنبه تا چهارشنبه8-15:30

 

سایت خواهران و برادران: شنبه تا دوشنبه 8-18

 

سه شنبه و چهارشنبه 8-15:30

 

 

خدمات کتابخانه

 

کتابخانه مرکزی خدمات زیر را به کاربران ارائه می­دهد:

 

1- ثبت نام و عضویت: با ثبت­ نام در کتابخانه مرکزی، اعضا در تمامی کتابخانه­ های تابعه دانشگاه عضو شده، امکان استفاده از خدمات آن کتابخانه ­ها را دارند.

 

         تعداد منابع و مدت زمان امانت

 

گروه اعضا

تعداد منابع

مدت امانت

کارشناسی و دکترا

5

14 روز

کارشناسی ارشد

7

21 روز

هیئت علمی

10

2 ماه

پرسنل

3

10 روز

 

*مبلغ دیرکرد برای هیئت علمی به ازاء هر روز 2000 ریال و برای بقیه اعضاء 1000 ریال می ­باشد.   

 

*ارائه خدمات برای دانشجویان فقط با ارائه کارت دانشجویی  و برای بقیه اعضاء با شماره ملی می باشد.

 

 

2-  امانت: ارائه خدمات جهت امانت و عودت و یا تمدید  منابع کتابخانه

 

* امکان تمدید آنلاین و رزرو منابع در کتابخانه وجود دارد.

 

3-    برگزاری کارگاه های آموزشی: برگزاری کارگاه هایی در جهت توانمند سازی دانشجویان، اساتید و کتابداران دانشگاه که تحت نظر مدیریت منابع الکترونیک کتابخانه برنامه ریزی و برگزار می شود.

 

4-    خدمات تحویل مدرک: تهیه مقالات علمی مورد نیاز استفاده­ کنندگان از طریق پرکردن فرم مربوط درسایت کتابخانه و بر اساس آئین نامه خدمات تحویل مدرک مطابق جدول زیر:

 

گروه اعضا

تعداد مقالات

هیئت علمی

10- 15 مقاله

کارشناسی ارشد

10 مقاله

دکترا تخصصی( PHD)

15 مقاله

کارمندان دارای طرح تحقیقاتی

10 مقاله

 

5-    خدمات سایت: خدمات سایت شامل اسکن، کپی و پرینت می­ باشد. با اتصال کلیه کامپیوتر­ها به پرینتر­های مرکز چاپ و تکثیر مجتمع، امکان پرینت گرفتن برای همه دانشجویان فراهم است ( راهنمای دستور پرینت بر روی کامپیوترها نصب شده است).

 

*در فضای کتابخانه و سایت ها، اینترنت به صورت وایرلس در دسترس همگان می باشد.

 

6-      آئین نامه ­ها و روزآمدسازی آنها: تهیه وتنظیم اساسنامه و به روز­آوری آئین­ نامه­ های موجود در جهت یکسان سازی ارائه خدمات در تمامی کتابخانه ­های دانشگاه

 

 

   معرفی کتابخانه مرکزی و خدمات آن